27 листопада 2012 на майданчику Чорнобильської АЕС відбулася нарада вищого керівництва Чорнобильського фонду «Укриття», в якому взяли участь керівники ЄБРР, ГУП ПЗУ, консорціуму НОВАРКА, Агентства з управління зоною відчуження та ДСП ЧАЕС.

Так само в цей день ЄБРР разом з ДСП ЧАЕС було організовано візит на майданчик ЧАЕС представників вітчизняних і зарубіжних ЗМІ, метою якого було інформувати світову спільноту про прогрес в реалізації проекту будівництва Нового безпечного конфайнмента.

 

24 листопада 2012 року на майданчику об'єкта «Укриття» Чорнобильської АЕС був виконаний перший підйом східної частині Арки вагою 5300 тонн на 22 метри. Всього таких підйомів буде три, і після виконання останнього з них конструкції Арки займуть своє проектне положення. Після цього східна частина буде зсунута у бік «Укриття» в зону очікування, а на звільненому майданчику почнеться монтаж західної частині. Готові частини будуть з'єднані між собою і насунуті на ОУ. У повністю зібраному стані новий безпечний конфайнмент буде мати довжину 257 метрів, ширину 164 метра, висоту 110 метрів і вагу 29 тисяч тонн.

26 листопада промисловий майданчик Чорнобильської АЕС відвідав новопризначений радник Посла Франції з ядерної енергії в Росії та в Україні пан Філіпп Дюбюіссон з супроводжуючими особами.

Мета візиту, як підкреслив пан Дюбюіссон, ознайомитися з ходом робіт щодо проектів, які реалізуються за участю французьких підприємств і фінансуються з коштів Чорнобильського фонду «Укриття» та Рахунку ядерної безпеки, в яких Франція є одним з найбільших вкладників.

У ході візиту гості зустрілися з генеральним директором ДСП ЧАЕС Ігорем Грамоткіним, який розповів про останні досягнення на майданчику ЧАЕС, зокрема, про активні роботи зі спорудження нового безпечного конфайнмента, відвідали монтажний майданчик будівництва цього об'єкта та міста Прип'ять.

24 листопада 2012 року на майданчику об'єкта «Укриття» Чорнобильської АЕС був виконаний перший підйом східної частини Арки вагою 5300 тонн на 22 м, що стало черговим досягненням у будівництві нового безпечного конфайнмента. Всього для східної частини арки буде виконано 3 підйоми.

23 листопада була проведена повна перевірка металоконструкцій арки і системи піддомкрачування, а також виконано навантаження даної системи на 100% шляхом підняття арки на 100 мм. Після чого зроблений контроль працездатності системи піддомкрачування та геодезійна зйомка положення металоконструкцій арки і фундаментів.

Підйомні операції виконуються за допомогою 40 тросових гідравлічних домкратів, які розміщені на 10 підйомних баштах, кожна заввишки 45 м.

До першого підйому Арки був виконаний величезний обсяг підготовчих робіт. Проведена очистка території від дерев, чагарників і будівельного сміття після демонтажу будівель і споруд. Вивезено з промислового майданчика об'єкта «Укриття» понад 57 733 м3 технологічних матеріалів і твердих РАВ. Виконано будівництво фундаментів Арки і підйомних веж, а також платформи монтажної зони площею 57667 м2.

Повідомлення про те, що в електропотязі № 910, що слідував за маршрутом «Семиходи-Славутич», виникла пожежа, надійшло до начальника зміни (НЗС) №1 Чорнобильської АЕС Андрію Гусєву 10 листопада, о 20 годині 55 хвилин. НЗС зміни №2 Сергій Маклюк, що зателефонував по мобільному телефону, був вкрай лаконічним: «Пожежа у вагоні №2. Електропотяг зупинено приблизно в 1 кілометрові від залізничного моста через Прип’ять. Люди евакуюються. Є потерпілі. В державну пожежно-рятувальну частину №2 повідомлено».
Протягом наступних десяти хвилин інформація про надзвичайну подію була доведена до керівництва Чорнобильської АЕС, диспетчера ділянки колії (м. Київ), диспетчера Державного агентства з управління зоною відчуження, віддано команди на виїзд до міста зупинки потягу пожежних команд та машин «швидкої допомоги.
Пожежні команди та машини «швидкої допомоги» прибули до потягу о 21 годині 45 хвилин. До того часу вогонь вже було погашено бригадою потягу. В результаті огляду місця загоряння та опитування свідків пригоди у спеціалістів пожежно-рятувальної служби склалося однозначна думка про причини того, що трапилось: через коротке замикання у високовольтній шафі вагона стався вибух, що перейшов у пожежу.
Внаслідок НП постраждали дві людини – прапорщик та старшина військової частини №3041, що здійснює охорону Чорнобильської АЕС. У одного з постраждалих – опіки 1-го та 2-го ступеню обличчя та кистей рук, у іншого – забиття гомілки. До прибуття «швидкої допомоги» обидва постраждалих знаходились під наглядом працівників медпункту ЧАЕС, що поверталися після чергування тим же потягом додому.
О 22 годині 20 хвилин здатність електропотягу до руху було відновлено. Начальник 2ДПСЧ надав дозвіл продовжити рух за маршрутом. Постраждалі у супроводі працівників медпункту були доставлені в Славутич. Тут вони знову були оглянути медиками. Оскільки нічого, що загрожувало здоров’ю та життю працівників виявлено не було, а крім того, обидва – мешканці Чернігова – їм було рекомендовано пройти обстеження та при необхідності – лікування за місцем проживання
Згідно інформації, що була отримана у Славутицькій міській прокуратурі, в даний час вирішується питання стосовного того, хто буде проводити розслідування даної НП.

Державна інспекція ядерного регулювання України в листопаді поточного року розпочала виконання державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки проекту ДСП ЧАЕС «Новий безпечний конфайнмент (НБК). Пусковий комплекс - 1 (ПК-1). Ліцензійний пакет – 6 (ЛП-6). Проект «Захисна споруда з технологічними системами життєзабезпечення та необхідною інфраструктурою».

Експертиза виконується за запитом ДП «Укрдержбудекспертиза» як складова частина експертизи зазначеного проекту, який також буде розглянуто на відповідність вимогам з будівельних питань, пожежної безпеки, санітарного законодавства, екології та охорони праці.

Завершення експертизи ядерної та радіаційної безпеки матеріалів ліцензійного пакету ЛП-6 очікується до кінця 2012 року.

Довідково. Ліцензійний пакет ЛП-6: проект першого пускового комплексу нового безпечного конфайнмента об’єкта «Укриття» (ПК-1 НБК) в цілому, який включає в себе Ліцензійний пакет ЛП-5 (Арка НБК, фундаменти Арки, обшивка, система основних кранів, структурні елементи) та технологічні системи життєзабезпечення і необхідну інфраструктуру.
Проект ПК-1 НБК в частині Ліцензійного пакету ЛП-5 в листопаді 2011 року пройшов комплексну експертизу та на початку грудня 2011 року був затверджений Міністерством надзвичайних ситуацій України.

Підрядник ДСП ЧАЕС СП «Новарка» виконує роботи в рамках ЛП-5.

Прес-служба Держатомрегулювання України