Вельмишановний Петре Олексійовичу!
Колектив Чорнобильської атомної електростанції щиро дякує Вам за приділену увагу до проблем ЧАЕС та шляхів їх вирішення під час Вашого візиту 26 квітня 2018 року на Чорнобильську АЕС. На виконання ваших доручень, що пролунали під час підсумкової наради, надсилаємо Вам наші пропозиції щодо вирішення проблемних питань.
Минуло 32 роки після Чорнобильської катастрофи і більше 18 років після дострокової зупинки енергоблоків ЧАЕС. Це були роки випробувань і для колективу ЧАЕС, і для Славутича, монопрофільного міста-супутника. Зупинена ЧАЕС фінансується з держбюджету в середньому на 50-60 відсотків від потреби, а в 2018 році навіть менше ніж на 50 відсотків. Для порівняння: на два блоки безаварійної Ігналінської АЕС щороку виділяється понад 100 млн. євро, а на 4 блоки забрудненої ЧАЕС — менше ніж 30 млн. євро. Проте, навіть за таких умов персоналом ЧАЕС вже виведено з експлуатації 95 відсотків обладнання та систем, створено сучасний комплекс по поводженню з РАВ. Фактично грошей вистачає лише на частину виробничої програми ЧАЕС та заробітну плату, розмір якої вже не відповідає сучасним вимогам. Не вистачає коштів на сплату до Пенсійного фонду.
Однак, крім об’єктивних економічних труднощів є й інші, не менш важливі для держави питання.
За 18 років, що минули, Чорнобильська АЕС була підпорядкована Міненерго, МНС, Мінекології, змінилось півтора десятки міністрів, 3 Голови ДАЗВ… Фахівці досі не розуміють, яке фахове відношення має МНС чи Мінекології до профільно-енергетичних питань зняття з експлуатації атомних енергоблоків. Чому фінансування та відповідальність за зняття з експлуатації перекладена на держбюджет? На яких принципах та засадах ґрунтуються такі рішення, якщо в жодній із розвинених країн так не роблять?
Після дострокової зупинки ЧАЕС Президент України Кучма Л. Д. запевняв нас, що бере під особистий патронат вирішення проблеми ЧАЕС, що будуть створені компенсуючі робочі місця. Не сталося. Мабуть тому, що діяльність керівників деяких державних органів не відповідає зазначеній державній політиці.
Більше того, вбачається бажання відірвати ласий шматок від створеного ЧАЕС комплексу. Наприклад, новий керівник Державної Корпорації «Радон» і одночасно в.о. директора ДСП «ЦППРВ» Бургомістренко Андрій Анатолійович, призначений на посаду лише кілька місяців тому, не маючи фахової освіти та досвіду вже пропонує розглянути можливість передачі з ЧАЕС об’єктів інфраструктури.
Зам. керівника ДАЗВ теж звертається з відповідним листом, не зважаючи на те, що інфраструктура побудована за міжнародні кошти, має визначене цільове призначення і Україна несе за це відповідальність.
Постає питання — це відбувається з непорозуміння чи навпаки — навмисно? Як це відповідає державній позиції щодо міста Славутича та ЧАЕС?
Колектив ДСП ЧАЕС та славутичани стурбовані власним майбутнім та вельми наполягають на зосередженні державницької уваги в наступних питаннях:
1. Призначення на керівні посади державних керівних органів, підприємств, установ лише за умов наявності фахової освіти і позитивного досвіду роботи на очолюваному напрямі.
2. Фахове профільне підпорядкування ДСП ЧАЕС.
3. Виконання державної політики із створення робочих місць з обов’язковою реєстрацією створених в зоні відчуження підприємств у м. Славутичі.
4. Повернення престижу та привабливості професії атомника. Збільшення зарплат до конкурентного рівня.
5. Забезпечення належного фінансування ЧАЕС за рахунок тарифу на «атомну» електричну енергію.
6. Звільнення підприємств і установ, які виконують роботи в зоні відчуження, від обов’язку компенсувати Пенсійному фонду витрати на доставку і виплату пільгових пенсій.
7. Вирішення питання зарахування пільгового стажу працівникам підприємств, що переведені та/або звільнені в період з 03.08.2016 по 01.01.2018.
Сподіваємося на Вашу підтримку в вирішенні цих системно важливих для нас питань.
З повагою,
Голова первинної
профспілкової організації ЧАЕС М. І. Орлов