Отримано позитивний висновок Комплексної державної експертизи Проекту завершення будівництва СВЯП-2. Замовником цього проекту є ДСП «Чорнобильська АЕС», генеральним проектувальником - державне підприємство «Центральний проектний інститут» Міністерства оборони України, підрядник - компанія «Холтек» (США).

У висновку Укрдержбудекспертизи зазначено, що «проектна документація розроблена з дотриманням вимог до міцності, надійності та довговічності будівель і споруд, їх експлуатаційної безпеки, санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки».

Позитивний висновок експертизи проекту дає можливість завершити період проектування і перейти до етапу виконання фізичних робіт на майданчику.

До цього ДСП ЧАЕС належить отримати ліцензію на будівництво і введення в експлуатацію СВЯП-2 замість існуючої, роботи з якої обмежені обстеженням технічного стану споруджених будівельних конструкцій. Відповідну заяву до ГІЯРУ вже подано. У першій половині грудня буде проведена інспекційна перевірка. Як очікується, виконана робота дозволить підряднику до 1 березня 2013 року вийти на майданчик для виконання фізичних робіт із завершення проекту СВЯП-2.

30 листопада 2012 року в Осло підписано Міжурядову угоду про співпрацю між Норвегією та Україною у сфері ядерної та радіаційної безпеки, зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему.

Угоду підписали заступник міністра МНС України Володимир Сиротін і міністр закордонних справ Норвегії Еспен Барт Ейде (Espen Barth Eide).

 

Укладена Угода сприятиме оптимізації процесу зняття з експлуатації блоків Чорнобильської АЕС та виконанню завдань із завершення перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, що винесені сьогодні за рамки Плану здійснення заходів, зокрема поводження з паливовмісними матеріалами.

Сьогодні виповнюється 26 років з дня прийняття в технічну експлуатацію об’єкту «Укриття», побудованого над зруйнованим запроектною аварією 4-м енергоблоком ЧАЕС. 30 листопада 1986 року було підписано Акт Державної комісії про приймання законсервованого блоку №4 Чорнобильської АЕС на технічне обслуговування.

У серпні 2012 року ДСП «Чорнобильська АЕС» повідомило про виявлення тріщин в окремих елементах конструкції нової вентиляційної труби (НВТ). Зараз НВТ ще не введена в експлуатацію і знаходиться під відповідальністю будівельного Підрядника. Проводиться періодичний контроль стану елементів металоконструкцій НВТ.

Для визначення причин утворення тріщин і розробки рекомендацій щодо їх усунення декілька українських і міжнародних спеціалізованих експертних організацій проводять комплексні дослідження металоконструкцій нової вентиляційної труби на ЧАЕС. Частина звітів вже представлена Замовнику та аналізується проектною організацією. Як тільки експерти погодять корінні причини утворення тріщин, проектній організації, що здійснює авторський нагляд за будівництвом, будуть видані рекомендації по їх усуненню.

Автор проекту визначить конкретне рішення з ремонтних робіт, після чого ДСП ЧАЕС випустить Технічне рішення щодо усунення дефектів і направить його на узгодження в Регулюючі органи України.

Оскільки цей процес ще не завершений, передчасно робити будь-які висновки щодо причини виникнення тріщин та встановлювати заходи щодо їх усунення.

27 листопада 2012 на майданчику Чорнобильської АЕС відбулася нарада вищого керівництва Чорнобильського фонду «Укриття», в якому взяли участь керівники ЄБРР, ГУП ПЗУ, консорціуму НОВАРКА, Агентства з управління зоною відчуження та ДСП ЧАЕС.

Так само в цей день ЄБРР разом з ДСП ЧАЕС було організовано візит на майданчик ЧАЕС представників вітчизняних і зарубіжних ЗМІ, метою якого було інформувати світову спільноту про прогрес в реалізації проекту будівництва Нового безпечного конфайнмента.

 

24 листопада 2012 року на майданчику об'єкта «Укриття» Чорнобильської АЕС був виконаний перший підйом східної частині Арки вагою 5300 тонн на 22 метри. Всього таких підйомів буде три, і після виконання останнього з них конструкції Арки займуть своє проектне положення. Після цього східна частина буде зсунута у бік «Укриття» в зону очікування, а на звільненому майданчику почнеться монтаж західної частині. Готові частини будуть з'єднані між собою і насунуті на ОУ. У повністю зібраному стані новий безпечний конфайнмент буде мати довжину 257 метрів, ширину 164 метра, висоту 110 метрів і вагу 29 тисяч тонн.